قوانین تبلیغات وس در همراه اول (قسمت اول)

با توجه به مشکلات عدیده ای که بعضی از مشترکین عضو شده در سرویس های VAS با آن ها مواجه شدند و شکایت و پیگیری های مداوم آنها و صد البته سود جویی و تخلف شرکت های ارائه دهنده و طرف قرارداد، شرکت ارتباطات سیار ایران یا همان همراه اول شیوه نامه ای جدید برای مبحث تبلیغات و بازاریابی خدمات ارزش افزوده تنظیم کرده است که از تاریخ ۲۹/۰۳/۱۳۹۸  لازم الاجرا می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به صورت مختصر با بعضی از این قوانین آشنا شویم.

  • پای ثابت سرویس های ارزش افزوده به خصوص از نوع اپلیکیشن های موبایل قرعه کشی و جذب یوزر با جملاتی فریب آمیز و بعضا با اجبار بوده است. اما همراه اول جهت اطمینان از حفظ حقوق مشتریان و جلوگیری از تضییع حق ایشان در استفاده از خدمات ارائه شده قوانینی را وضع کرده است که بتواند خدمات ارائه شده در زیست بوم خدمات ارزش افزوده همراه اول را تجمیع و شفاف سازی کند.
  • ازین پس کمپین های تبلیغاتی قبل از ایجاد نیازمند تاییدیه از اداره کل خدمات ارزش افزوده همراه اول می باشد.
  • همچنین باید روند عضو گیری مخاطب بسیار شفاف بوده و از هرگونه عضویت اجباری پرهیز شود چرا که این عمل مشمول جریمه های سنگین همراه اول خواهد بود.
  • همراه اول شرکت های طرف قرار داد را موظف کرده است تا در راستای اطمینان از سلامت فرایند های عضویت در سرویس، به صورت منظم با انجام نظر سنجی از مشترکین عضو شده و ارائه گزارش  دوره ای به اداره کل حقوق مشترکین خود را احقاق کنند.
  • همچنین شرکت های طرف قرار داد  موظف هستند تا لاگ های معتبر که نشان دهنده درخواست و تایید عضویت خود مشترک هستند حداقل برای مدت ۱۲ ماه نگهداری کرده و قابل ارائه باشد.
  • شرکت های مذکور موظف هستند هر زمان که اداره کل در خواست این گونه اطلاعات را داد در کمترین زمان ممکن به صورت مکتوب ارائه دهند.
  • عضو گیری خدمات ارزش افزوده از تمامی کانال ها باید طی دو مرحله تایید مشترک انجام شود.
  • در بحث همکاری شرکت های طرف قرارداد و ارائه دهنده با آژانس های تبلیغاتی نیز باید از چندین فیلتر عبور کنند که به آنها می پردازیم.
  • شرکت های ارائه دهنده باید فقط با شرکت های تبلیغاتی کار کنند که تضمین می نمایند در کمپین ها سرویس به صورت ۱۰۰٪ از اقلام تبلیغاتی تایید شده توسط همراه اول استفاده کنند.
  • همچنین هرگونه همکاری مستقیم یا غیر مستقیم با آژانس های تبلیغاتی متخلف در همراه اول ممنوع می باشد که لیست این آژانس ها را خود همراه اول به شرکت های طرف قرار داد و ارائه دهنده اعلام می کند.
  • اگر در یک کمپین رفتار نامتعارف و خارج از چهارچوب دیده شود شرکت های همکار موظف هستنتد فورا المان های تبلیغاتی و عضو گیری مورد استفاده آن کمپین را از دسترس خارج کنند.
  • شرکت های ارائه دهنده و طرف قرار داد موظف هستند با شرکت های تبلیغاتی ای همکاری کنند که از نظر حسن سابقه مشکلی نداشته باشند.

بعد از بررسی پاره ای از مهم ترین مقررات عمومی شرکت همراه اول قصد داریم تا به صورت جزيی تر بعضی از قوانین مهم را شرح دهیم.

  • استفاده از حریم خصوصی افراد به منظور تبلیغ خدمات ارزش افزوده بدون اجازه فرد مورد نظر ممنوع است
  • شرکت های ارائه دهنده باید در استفاده از API ها و فیچرهای رایگان و غیر رایگان سایر کسب و کارها کاملا دقت کرده و از صحت عملکرد همیشگی آن فیچر و تطابق با قوانین اطمینان حاصل کنند. اگر آن فیچر یا API به هردلیلی تغییر یابد و قوانین ارائه خدمات ابلاغی توسط اپراتور و یا سایر قوانین کشور را نقض کند، مسئولیت وجود هر گونه مشکل در محصول به عهده شرکت طرف قرارداد و ارائه کننده خواهد بود.
  • پس از مرحله عضویت مشترک در سرویس، نباید برای ورود به اپلیکیشن نیازی به فرایند ارسال OTP باشد. در صورت استفاده از فرایند OTP سامانه سنترالایز در اپلیکیشن که مشترک پس از عضویت در سرویس قصد ورود به آن اپلیکیشن را داشته باشد، جریمه اعمال خواهد شد
  • شرکت های ارائه دهنده باید فلوی پیامکی سرویس خود را به صورت منظم بررسی کنند تا بر اساس هر اقدام مشترک پیامک راهنمایی مناسب به ایشان ارسال گردد.
  • شرکت های طرف قرار داد و ارائه دهنده سرویس باید متعهد به رعایت کلیه قوانین و مقررات کشور باشند و همچنین قوانین نشر بر خط وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی را رعایت نماییند
  • اطلاعات تمامی محصولات تبلیغ شده باید در وب سایت شرکت ارائه دهنده سرویس موجود باشد
  • اپلیکیشن هایی که قصد استفاده از خدمات دولتی را دارند باید تاییدیه  آن ارگان مالک خدمت خاص را داشته باشد.
  • استفاده کردن از الفاظی مثل رایگان ممنوع است. در صورتی که مشاهده شود در سرویس های غیر رایگان به هر دلیلی از الفاظی که بیان گر رایگان بودن سرویس یا پروموشن های آن استفاده شده است جریمه تعلق می گیرد.
  • در تمام آیتم های تبلیغاتی سرویس ها مانند انواع پوش، تبلیغات شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و غیره که هدف آن تبلیغ جایزه سرویس است باید به صورت واضح و مشخص نام اپلیکیشن به اطلاع مشترک رسیده شود. در صورتی که سرویس مورد نظر اپلیکیشن نباشد، نوع سرویس باید جایگزین واژه اپلیکیشن کردد.
  • شرکت های ارائه دهنده باید تحت حمایت قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان، قانون ترجمه وتکثیر کتب و نشریات وآثار صوتی، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای باشند. هرگونه استفاده بدون مجوز از آثار مولفین در هر یک از بخش های ارائه خدمات ارزش افزوده از قبیل ارائه محتوا، تبلیغات و بازار یابی سرویس مجاز نیست.
  • استفاده از گیمیفیکیشن های نا مرتبط به محتوا یا خدمت ارائه شده در محصول در جهت عضو گیری ممنوع است.
  • استفاده از کلیه المان های برند همراه اول نظیر لوگو، لوگوتایپ، هرگونه کاربرد نام همراه اول، سیم کارت، خط دائمی و اعتباری، رنگ فیروزه ای و نارنجی، تصویر شارژ همراه اول و عیره ممنوع است
  • استفاده کردن از کمپین های همراه اول جهت پروموت کردن سرویس های ارزش افزوده ممنوع است.
  • پس از اعطای جایزه مبنی بر فعالیت مشترک، حتما باید از طریق پیامک به وی اطلاع رسانی گردد که جایزه تحویل ایشان شده است.
  • تا زمانی که سرویسی در پلتفرم های ارزش افزوده همراه اول فعال است، ارائه خدمت باید بدون توقف به مشترکین فعال انجام شود. درصورت بروز مشکلات فنی باید باید به مشترک اطلاع رسانی شود.
  • تبلیغات پوش دیالوگی خارج از محیط یک اپلیکیشن ممنوع است.
  • جایزه کمپین هیچ ارتباطی به بازخورد کمپین ندارد و شرکتی نمی تواند مدعی شود که چون کمپین بازخورد مناسبی ندارد از اعطای جایزه معذوریم. هزینه جایزه باید قبل از راه اندازی کمپین تبلیغاتی تامین گردد و بر اساس فعالیت کاربران اعطا گردد.

در مقاله بعدی به شرایط و ضوابط اختصاصی خواهیم پرداخت.

فهرست