قوانین تبلیغات وس در همراه اول (قسمت سوم)

در مقاله قبلی به بخش هایی از شرایط و ضوابط اختصاصی تبلیغات در حوزه ی کمپین های عضویت از طریق لندینگ پیج شرکت همراه اول برای همکاری در حوزه خدمات ارزش افزوده پرداختیم. همانطور که گفته شد شرکت همراه اول قوانین جدیدی را وضع کرده است که از ۲۹ خرداد ۹۸ لازم الاجرا است.

در این مقاله قصد داریم تا به سایر شرایط و ضوابط اختصاصی بپردازیم.

قوانین و ظوابط کمپین های عضویت از طریق نصب اپلیکیشن سرویس

این قوانین را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  1. اگر شرکت ارائه دهنده قصد تغییر نام اپلیکیشن و تبلیغ آن را با نام مستعار دیگری داشته باشد باید ابتدا از اداره کل تاییدیه لازم را اخذ کند در غیر این صورت این عمل ممنوع بوده و مشمول جریمه خواهد شد.
  2. اپلیکیشن هایی که در زیست بوم خدمات ارزش افزوده همراه اول ارائه شده اند، نباید هیچ گونه دسترسی اضافی خارج از موضوع خدماتی که ارائه می دهند از مشترک اخذ کنند. دسترسی های اضافی می تواند برای حریم خصوصی مشترکین مخاطره آمیز باشد و این امر علاوه بر اینکه جریمه شرکت همراه اول را در پی خواهد داشت، ممکن است مسئولیت حقوقی نیز برای شرکت ارائه دهنده سرویس داشته باشد.
  3. اخذ شماره مشترک و عضویت وی از طریق اپلیکیشن باید شامل ۲ صفحه باشد. که به جزئیات  این موضوع می پردازیم:

**صفحه اول فرایند عضویت سرویس صفحه ای است که در آن سرویس معرفی و شماره کاربر به عنوان تایید اول وی اخذ می گردد که باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

قالبی که باید در صفحه اخذ شماره مشترک در تمامی روش های عضوگیری رعایت شود قالب زیر است.

این قالب نیز باید همان نکاتی را در بر داشته باشد که در مقاله قبلی به آن اشاره شد، اما برای راحتی و دردسترس بودن جزئیات آن در اینجا نیز به آن اشاره می کنیم:

  • هر سه باکس این قالب تصویری باید بدون هیچ تغییری درصفحه اول عضوگیری نمایش داده شود
  • جمله “با شرایط سرویس موافقم” باید به صفحه دیگری لینک شده و مشترک در صورت تمایل بتواند بعد از کلیک کردن روی لینک ازقوانین و شرایط سرویس مطلع شود. شرح این قوانین در ادامه خواهد آمد
  • جمله “عضویت در اپلیکیشن X با تعرفه روزانه Y تومان” باید از همان ابتدا به صورت شفاف در صفحه اول عضویت مشترک دیده شود.
  • دکمه “تایید” نباید تغییر کرده و به مواردی مثل “دریافت اینترنت هدیه” مبدل شود.
  • سایز؛ فونت و رنگ هر سه باکس باید یکسان و کاملا شفاف باشد
  • شرایط اولیه دریافت جوایز در نظر گرفته شده نظیر دعوت از دوستان باید در زمان معرفی جایزه به صورت شفاف ذکر گردد.

صفحه دوم فر ایند عضویت در اپلیکیشن که برای اخذ تاییدیه دوم عضویت مشترک است باید این قوانین را دربر داشته باشد چرا که در این صفحه مشترک به صورت داوطلبانه و بدون اجبار کد OTP دریافت کرده و عضویت را تایید می کند:

  • در صورتی که کد OTP به صورت دستی توسط مشترک از پیامک خوانده شده و در محل تعبیه شده وارد شود، ذکر تعرفه در صفحه دوم ضروری نیست.
  • خواندن و تایید کد OTP توسط اپلیکیشن به هیچ عنوان مجاز نیست.
  • اگر اپلیکیشن طوری برنامه ریزی شده باشد که بتواند کد OTP دریافتی مشترک را خوانده ودر محل تعبیه شده وارد نماید، در این صورت مشترک در صورت تمایل با فشردن دکمه تایید، عضویت خود را تایید می کند اما در این روش، عبارت “عضویت در اپلیکیشن X با تعرفه روزانه Y تومان” باید دقیقا بالای کادر OTP باشد.
  • در صورتی که پروموشن سرویس در این صفحه ذکر می شود باید کنار آن عضویت مشترک در سرویس نیز ذکر شود و استفاده از متونی که نشان دهنده دریافت جایزه به تنهایی باشد مجاز نیست
  • متن دکمه تایید نباید فقط نشان دهنده دریافت جایزه باشد و استفاده کردن از عباراتی امثال: “دریافت جایزه” “دریافت هدیه” و … ممنوع است.
  • اگر اپلیکیشن مدل پرداخت متفاوتی از آنچه در زیست بوم همراه اول دارد، شرکت ارائه دهنده می تواند قبل از دریافت شماره مشترک، نوع درگاه پرداخت های مورد استفاده اپلیکیشن را برای مشتریان لیست کند تا در صورت انتخاب پرداخت اپراتوری همراه اول، فرایند عضویت طبق آنچه قانونگذاری شده است طی شود
  • توضیحات شرایط سرویس که با کلیک کردن روی عبارت “با شرایط سرویس موافقم” به صفحه ای دیگر لینک می شود  باید در بردارنده موارد زیر باشد
    • این لینک حتما باید در پایین دکمه تایید اولیه درخواست، قرار گیرد.
    • کمرنگ کردن این لینک یا همرنگ کردن آن با رنگ پس زمینه مجاز نیست.
    • بند اول صفحه مرتبط با این لینک باید به صورت اجمالی سرویس را معرفی کرده که این معرفی باید حداقل شامل این موارد باشد: دکر طبقه سرویس و ارزش پیشنهادی سرویس به مشترک و نام کامل شرکت ارائه دهنده سرویس.
    • بند دوم صفحه مرتبط با این لینک باید شامل شماره تلفن پشتیبانی، پست الکترونیکی، وبسایت شرکت ارائه دهنده ویا هر کانال دیگر آن شرکت باشد که مشترک در صورت نیاز بتواند به راحتی با شرکت ارائه دهنده ارتباط برقرار کند
    • بند سوم صفحه باید نحوه پرداخت وجه از مشترک را با ذکر این جمله شرح دهد: “هزینه سرویس برای مشترکین دائمی روی قبض اعمال می گردد و در مشترکین اعتباری از شارژ سیم کارت کسر می گردد”. در این بند پروموشن های سرویس نیز می توانند بیان گردند.
    • بند اول و دوم این صفحه نباید اسکرول بخورند و باید در نگاه اول مشخص باشند
    • سایر شرایط سرویس بسه به نظر ارائه دهنده سرویس می تواند در بند های بعدی ذکر گردد.
    • صفحه مرتبط به این لینک تنها باید با درخواست مشترک بسته شود و بستن این صفحه به صورت اتوماتیک با الگوریتم های ابتکاری ممنوع است.
  • شرکت ارائه دهنده سرویس موظف است لاگ ورود مشترکین به اپلیکیشن را در زمان عضویت، حداقل ۱۲ ماه نگهداری کند و در صورت لزوم ارائه کند. این لاگ باید شامل موارد زیر باشد:
  1. آدرس IP که مشترک با آن وارد اپلیکیشن شده و عضویت خود در سرویس را انجام داده است.
    • زمان دقیق ورود مشترک به دو صفحه عضویت در اپلیکیشن با دقت ثانیه
    • مدل دستگاه مورد استفاده کاربر در زمان ورود به اپلیکیشن و عضویت
    • تبلیغاتی که مشترک با کلیک روی آن به فرایند نصب اپلیکیشن هدایت شده است.
    • تصویر صفحات عضویت در اپلیکیشن که مشترک توسط آن ها عضو سرویس شده است.
    • سایر مشخصات که می توان از مشترک رکورد نمود به صلاح دید شرکت ارائه دهنده

**شرکت های طرف قرار داد برای اطمینان از وجود لاگ های مذکور باید تدابیری را اتخاذ کنند که به صورت منظم مانیتورنگ داشته باشند.

  • نصب اجباری و بدون درخواست اپلیکیشن ممنوع است.

در مقاله بعدی به بخش چهارم این قوانین و مقررات خواهیم پرداخت.

فهرست