جایگاه خدمات ارزش‌افزوده در تجارت الکترونیک بر بستر موبایل

در قدم اول تجارت الکترونیکی به مخاطبان آنلاین و پاسخ به نیازهای آن‌ها برای فروش بیشتر وابسته است. اما رویکرد استفاده از اینترنت تغییر کرده است. طی سال‌های اخیر، درآمد این کسب‌وکارها از بستر موبایل‌ چندین برابر رشد را نشان داده و تقاضاهای کاربران در این حوزه به‌شدت تغییر کرده است. علت بخشی از این تغییرات، پیشرفت‌های تکنولوژی و تغییر سلایق به موازات آن و بخش دیگر سهولت استفاده بوده است. نتیجه‌ این تغییرات، انفجار میزان فروش از طریق ابزارهای موبایل است. اما چرا در میان کسب‌وکارهای آنلاین، تجارت الکترونیکی باید برای توفیق بیشتر به موبایل روی بیاورد؟

اولا، امروزه کاربران علاقه کمتری به مراجعه‌ حضوری به فروشگاه‌ها و حتی کامپیوتر شخصی‌شان دارند. کاربران می‌خواهند توانایی خرید هر چیزی را در هرلحظه داشته باشند. پس چاره را در تلفن همراه خود می‌بینند.

ثانیا  کاربران از گشت‌وگذار آنلاین و خرید، سرعت را انتظار دارند. بدین ترتیب خدمت‌رسانی به‌موقع و موثر برای کسب‌وکارهای آنلاین بسیار حیاتی است.

با توجه به آنچه گفته شد، نسل‌های جدید خدمات اپراتوری، سعی دارد در کنار خدمات اصلی مانند تماس، پیامک و پیام صوتی، امکان استفاده از طیفی گسترده‌تر از خدمات با عنوان خدمات ارزش‌افزوده (VAS) را برای مشترکان تلفن همراه فراهم کند، به این معنی که خدماتی چون تلویزیون‌های اینترنتی، خدمات موبایل بانک، خدمات مبتنی بر مکان و انواع امکانات تصویری و محتوایی امکان‌پذیر است.

بسیاری از خدماتی که در نسل سوم شبکه‌های مخابراتی ارائه می‌گردد، خدماتی هستند که اپراتور در آن‌ها نقشی زیرساختی دارد و ارائه آن‌ها منوط به همکاری شرکت‌های مختلفی است. در این دسته از خدمات، انواع محتوای متنی و چندرسانه‌ای موردنیاز با کمک بستر شبکه نسل سوم و با همکاری مجموعه‌های تولیدکننده آن محتوا، در اختیار مشترکین قرار خواهد گرفت.

برای مثال با استفاده از زیرساخت‌های شبکه‌های همراه محتواهای تلویزیونی و ویدیویی بر روی موبایل قابل‌مشاهده‌ است به‌نحوی‌که مشترکان می‌توانند با سهولت و سرعت بالا به این محتواها دسترسی پیداکرده و از برنامه‌های آن استفاده کنند. در این رده، کلیپ‌های اخبار و حوادث و نیز اتفاقات ورزشی از جمله محبوب‌ترین محتوی‌های دانلود شده توسط کاربران هستند.

امکان پرداخت حق پخش برنامه‌های تلویزیونی و تولیدی در شبکه‌های خانگی نیز از طریق بستر خدمات ارزش‌افزوده وجود دارد. به علت تنوع بالای سلیقه‌ای در استفاده از محتوی‌ها و نیز محدودیت شبکه‌های تلویزیونی در تولید آن‌ها این امکان قابلیت‌های جذابی را برای فعالیت ارائه می‌دهد. این‌گونه سرویس‌ها به مشترکان اجازه می‌دهد انواع ویدئو و محتویات آن را انتخاب کرده و سپس آن را برای مشاهده به گوشی و یا سایر ابزارهای خود بفرستند.

خدمات ارزش‌افزوده همچنین بستر قابل‌اطمینانی برای انجام انواع خدمات بانکداری محسوب می‌شوند. در این راستا به کمک اینترنت موبایلی، مشترکان بدون نیاز به بسیاری از مراجعات حضوری به شعب بانک‌ها و طی ‌کردن مراحل مختلف اداری و صرفاً به کمک گوشی موبایل در اسرع وقت نیازهای بانکی خود را برطرف خواهند کرد.

از دیگر کاربردهای این سرویس‌ها سرویس‌های مبتنی بر مکان است. به‌طور مثال اطلاعات آب‌وهوا یا ترافیک محلی به گوشی کاربر فرستاده می‌شود. همچنین امکان جستجوی دوستان یا مراکز تجاری نزدیک، تشخیص موقعیت شخص یا شی ء همچون یافتن نزدیک‌ترین باجه‌های بانکی الکترونیکی نیز امکان‌پذیر است.

فهرست