ما ایرانی ها بیشتر از خودمان، سیم کارت داریم !

بیش از دو دهه است که ایرانی ها از موبایل استفاده می کنند. در آن روزهای ابتدایی شاید کمتر کسی فکر می کرد که استفاده از تلفن همراه روزی چنان فراگیر شود که مردم برای دریافت خدمات بیشتر به استفاده از بیش از یک خط فعال بپردازند. اگر چه الان پیدا کردن فردی که موبایل نداشته و با این تکنولوژی آشنا نباشد بسیار سخت است ولی با این وجود تعداد سیم کارت های فعال نزد ایرانیان بیش از ۸۸ میلیون قطعه می باشد. این رقم چیزی بالاتر از جمعیت کشور ایران است.


بزرگترین اپراتور ارائه خطوط موبایل ایران سهمی حدود ۶۰ درصد از کاربران را دارد

شرکت ارتباطات سیار ایران یا همان همراه اول بنیانگذار شبکه تلفن همراه ایران است. این اپراتور که بزرگترین اپراتور ایران نامیده می شود علاوه بر سرویس مکالمه و پیامک، سرویس های دیگری همانند اینترنت پرسرعت، طرح های تشویقی و ارائه خدمات مبنی بر ارزش افزوده و… دارد.

چرا همراه اول همچنان اول است؟

با وجود آمدن اپراتورهایی مانند ایرانسل و بعدا رایتل، بخشی از کاربران تشویق به استفاده از اپراتورهایی به غیر از همراه اول شدند. اما این اتفاق  نتوانست که عرصه رقابت را بر همراه اول سخت کند. بر خلاف تصور عامه مردم بر اینکه با آمدن اپراتور های جدید، اپراتور های قدیمی از صحنه حذف می شوند باز هم تعداد کاربرانی که از خدمات همراه اول استفاده می کنند رو به افزایش است. اما به راستی دلیل این موفقیت چیست؟

از دلایل موفقیت همراه اول می توانیم به موارد زیر اشاره کرد.

  • خصوصی سازی شرکت ارتباطات سیار ایران
  • به کار گیری متخصصان و نخبگان در تیم های فنی و …
  • استفاده کردن درست از بازار بورس و عرضه سهام
  • بهینه سازی ساختار اداری و رسمی
  • جوان گرایی مدیران ارشد
  • توجه نمودن به نیاز های مشترکان و ارائه خدمات مربط
  • و…

ایرانسل دومین اپراتور تلفن های همراه در ایران

ایرانسل که امروزه داعیه بزرگترین اپراتور دیتای کشور را دارد از سال ۸۴ شروع به کار کرد. این اپراتور با ارائه سرویس های متنوع  توانسته است در طول این سال ها به حدود ۴۰ درصد از جامعه مشترکین خدمت رسانی کند. ایرانسل در ابتدای مسیر خدمت رسانی خود تعرفه های گرانتری نسبت به همراه اول داشت اما با گذشت زمان تعرفه های خدمات مکالمه و پیام کوتاه برای اپراتور ها یکسان گشت.



اپراتور سوم ایران، رایتل

شرکت ارتباطات تامین تلکام یا همان رایتل در سال ۹۰ فعالیت خود را در ایران شروع کرد و در حال حاضر ۲ درصد از جامعه مشترکین همراه را در اختیار دارد. رایتل همزمان با ورود نسل سوم شبکه های تلفن همراه با سرویس تماس تصویری مخاطبین با یکدیگر فعالیت خود را آغاز نمود که البته همین سرویس جنجال های بسیار زیادی به پا کرد. از نوع این جنجال ها می توان به فتواهای مراجع عظام تقلید در استفاده نکردن از تماس تصویری اشاره نمود. رایتل با ارائه تعرفه های ارزان تر قصد دارد تا بتواند جامعه مشترکین فعال خود را گسترش دهد. بخش اعظمی از مشترکین تلفن های همراه با هدف استفاده از اینترنت نسل سوم از این اپراتور استفاده می کردند.

آمار اپراتورهای موبایل ایران

در سال ۸۷ اپراتور همراه اول با بیش از ۲۳ میلیون مشترک و اپراتور ایرانسل با بیش از ۱۱ میلیون مشترک به ترتیب ۶۶ و ۳۳ درصد از بازار ارتباطات کشور را در اختیار داشتند. با گذشت زمان به تعداد افرادی که از خدمات این دو اپراتور استفاده می کردند افزوده شد به طوری که در سال ۹۱ همراه اول بیش از ۳۵ میلیون مشترک و سهم ۶۰ درصدی از بازار رسید. همچنین در همین سال در پی افزایش مشترکین ایرانسل به بیش از ۲۳ میلیون علی رغم افزایش مشترکین شرکت رقیب یعنی همراه اول، توانست تا سهم ۳۹ درصدی بازار ارتباطات کشور را در اختیار بگیرد. البته در سال ۹۱ با ظهور اپراتور جوان رایتل و کسب ۲۳۷ هزار مشترک حدودا ۰٫۰۴ درصد از مشترکین به خانواده رایتل پیوستند.

اپراتورهای خارجی  چه می کنند؟
در خارج از ایران بیشتر شرکت های اپراتور گوشی های همراه خدمات خود را به صورت قراردادی ارائه می کنند، مشترک با مراجعه به اپراتور بسته خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کرده و در طول مدت زمانی مشخص، سرویس مورد نظر خود را که به صورت پیش پرداخته شده است دریافت کرده و با قیمتی معین استفاده می کند.نکته جالب در باره این بسته های خدماتی وجود اینترنت پرسرعت است. هر شرکت سعی می‌کند با ارائه بسته‌ای متنوع‌تر و حجم قابل‌قبول اینترنت، قشر خاصی را جذب کند. یکی از نکات جالب درباره اپراتورهای خارجی این است که این شرکت‌ها دستگاه‌های موبایل را همراه با خدمات به‌طور قسطی به مشتریان ارائه می‌کنند. فرد می‌تواند موبایل دلخواهش را همراه بسته خدماتی بخرد و هزینه را به‌صورت ماهانه پرداخت کند. شخص می تواند پس از پایان هزینه، تلفن دستگاه را به شرکت مرجوع کرده و از مدل های جدید تر استفاده کند. از سوی دیگر در بازار بزرگ جهانی دیگر مرز میان کشورها معنی ندارد و اپراتورها سعی می‌کنند با توجه به مکان، خدمات خود را بومی‌سازی کنند تا به این ترتیب خدماتشان را به قشر وسیع‌تری ارائه کنند.

فهرست