Vas چیست؟

VAS مخفف عبارت “Value added service” می باشد. یعنی خدمات ارزش افزوده، خدمات ارزش افزوده به خدماتی می گویند که  مشترکین  به ازای دریافت محتوا و استفاده از آن‌ها، هزینه پرداخت می‌کنند تفاوت این خدمات با سرویس های استاندارد مانند صدا و فکس که اپراتور ها ارایه می دهند هزینه بالاتر آنهاست این عنوان برای بخشی از صنعت مخابرات می‌باشد که شامل سرویس‌های فرعی است. این خدمات می‌توانند در هر صنعتی مورد بهره‌برداری قرار گیرندکه علاوه بر بازدهی بالا برای اپراتورهای ارایه‌دهنده‌ی خدمات تلفن همراه، از جمله فاکتورهای قوی برای رونق بخشیدن به کسب‌وکارها به حساب می‌آیند

اتحادیه بین‌المللی مخابرات خدمات ارزش افزوده را خدماتی تعریف می‌کند که همراه یا علاوه بر خدمات پایه مخابراتی همچون تماس صوتی، پیامک، خدمات پیام چندرسانه ای و دسترسی داده به مشترکان عرضه می‌شود.

رشد این ارائه دهندگان خدمات در محصولات، ابداعی جدید است که هریک از اپراتور‌های شبکه با خدمات جدید و نوآورانه، مشتریان جدید را از طریق رسانه‌ها جذب می نمایند. در واقع مشتریان، ارائه دهندگان خدمات را بر اساس خدمت ارزش افزوده مورد نظر خود انتخاب می‌کنند.

انواع خدمات ارزش افزوده

در حالت کلی خدمات ارزش افزوده را می توان به دو حالت در نظر گرفت

  1. ۱٫     خدمات ارزش افزوده وابسته:

خدمات ارزش افزوده‌  وابسته قابلیت جدیدی را به خدمات فعلی اضافه می‌کنند. این دسته از خدمات باعث اضافه شدن ارزش یا بهاء به خدمات موجود می‌شود. برای مثال سرویس مدیریت مکالمه که هدف آن مدیریت خدمات مکالمه صوتی کاربر است، به شکلی که کاربر بتواند پاسخگویی یک مکالمه را به شرایط خاص زمانی و مکانی وابسته نماید. بدین معنا که در محل‌های خاص یا زمان‌های خاص، گروه بخصوصی از مکالمات به وی ارسال شود.

  • ۲٫     خدمات ارزش افزوده مستقل:

خدمات ارزش افزوده مستقل خدماتی هستند که بدون وابستگی به یک خدمت پایه دیگر (مثلا مکالمه) قابل ارائه باشد. این نوع از خدمات نیاز به ترکیب با خدمات دیگر ندارد و به صورت مستقل می‌توانند وظیفه خود را انجام دهند. برای مثال ارسال پیامک که مستقل از مکالمه است.

سرویس دهی خدمات ارزش افزوده می تواند به دو صورت باشد

  1. عمومی: در حالت عمومی تمامی مشترکین اپراتورهای تلفن همراه می توانند از خدمات ارزش افزوده عمومی استفاده کنند و هزینه آن را به اپراتور تلفن خود پرداخت کنند.سرویس‌های ارزش افزوده عمومی تنوع بسیار بالایی دارند و موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد. خدمات ارزش افزوده عمومی به شکل‌های زیر است:
    1. سرویس مبتنی بر پیامک‌های متنی
    1. سرویس چند رسانه ای
    1. سرویس تعاملی (بازی و سرگرمی)
    1. سرویس‌های تلفن گویا
  • سازمانی: در این حالت فقط افراد یک سازمان می توانند از خدمات ارزش افزوده آن سازمان استفاده کنند. این خدمات عموما به صورت کدهای SSD و با هدف اطلاع رسانی سازمانی طراحی می‌شوند.

خدمات ارزش افزوده تلفن همراه

با ظهور تلفن‌های همراه و به تبع آن پیشرفت تکنولوژی‌هایی مانند سرویس پیام کوتاهSMS ، سرویس چند رسانه‌ای،  MMS ، فرصت مناسبی برای ایجاد خدمات ارزش افزوده فراهم شد.  در سال‌های اخیر سرویس پیام کوتاه و سرویس چند رسانه‌ای بیش از گذشته کاربرد یافته است. این خدمات با خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک تفاوت دارد. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی به عنوان ابزار ارایه خدمات استفاده می‌شود.

خدمات ارزش افزوده می‌تواند توسط اپراتورها و یا با همکاری شرکت های دیگری که در حوزه تولید محتوا فعال هستند انجام شود

ارایه کنندگان خدمات ارزش افزوده

تولیدکنندگان محتوا

تولیدکنندگان محتوا یا : Content Provider  تولید کنندگان محتوا شرکت‌هایی هستند که با طی کردن مراحل قانونی مجوز تولید محتوا را داشته و می توانند در حوزه های متنوعی مانند فیلم، موسیقی، و شبکه های تلویزیونی تولید محتوا داشته باشند

توسعه دهندگان محتوا

توسعه دهندگان محتوا: Content Developer  توسعه دهندگان محتوا شرکت هایی هستند که می توانند بر اساس نیاز مشترک خود محتواهایی را تولید کرده و در اختیار آن ها قرار دهند. به عنوان مثال می توان  شرکت‌هایی را نام برد که پرتال همراه خود را بر روی صدا، سرویس پیام کوتاه: SMSپروتکل اپلیکیشن بی‌سیم: WAP ، ارسال پیام از طریق کد دستوری USSD اجرا کنند.

جمع‌آوری کنندگان محتوا

جمع‌آوری کنندگان محتوا: Content Aggregatorاگریگیتور ها شرکت‌هایی هستند که محتوای مختلف را جمع‌آوری کرده و با تدابیر خاصی  در اختیار اپراتور قرار می‌دهند.

خدمات ارزش افزوده در فناوری اطلاعات

در عصر جدید  که اقتصاد جهان بر پایه‌ی ارائه خدمات مناسب است، با ظهور فناوری اطلاعات،تغییرات زیادی در شیوه ارائه خدمات حاصل شده است. اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته‌ی دنیا بیاندازیم، می بینیم که آن‌ها به “ارائه خدمات مناسب” به دید  اهرمی اقتصادی می‌نگردند.

فناوری اطلاعات به حدی می تواند موثر باشد که با به کار گیری آن به صورت صحیح می تواند می‌تواند رهبری اقتصادی جهان را بر عهده گیرد. فناوری اطلاعات می‌تواند تولید خدمات، شیوه‌ی ارائه خدمات، انواع خدمات و شکل‌های خدمات را دگرگون سازد.

امروزه علی رغم عمر کوتاه فناوری اطلاعات ، در تمامی خدمات پایه‌ای که انسان‌ها به آن‌ها نیاز داشتند وارد شده است و خدمات ارزش افزوده‌ای را ایجاد کرده است، از جمله این خدمات می توان موارد زیر را نام برد

۱ـ ارزش افزوده در بخش اقتصادی: با توجه به اهمیت مسایل اقتصادی که  همواره برای تمام انسان‌ها مهم بوده است، فناوری اطلاعات نقش بسیار موثری رادر توسعه اقتصادی داشته و در این حوزه توانسته است که ارزش افزوده ایجاد کند. برای مثال بانکداری الکترونیک و به طور خاص پرداخت الکترونیک که علاوه بر مزیت و راحتی برای مشتریان، باعث سود آوری بیشتری برای بنگاه‌های اقتصادی شده است.

۲ـ ارزش افزوده در بخش آموزشی: با ورود فناوری اطلاعات در امر آموزش و ارائه خدمات ارزش افزوده متفاوت، شاهد این هستیم که تحولی عظیم در حوزه ی آموزش به وجود آمده که می توان به این مقولات اشاره کرد: آموزش از راه دور ، دانشگاه‌های مجازی، مدارس مجازی و مدارس هوشمند .

۳ـ ارزش افزوده در بخش ارتباطات: تاریخچه ارتباط  انسان‌ها با یکدیگر به گذشته های بسیار دور می رسد که حتی تخیل وجود فناوری اطلاعات در آن زمان امری دور از ذهن به حساب می آمده است. با پیشرفت علم راههای متنوعی برای ایجاد ارتباط برقرار گشت و خدمات پایه ای برای برقراری ارتباط بین افراد بوجود آمد همچنین ابزار های  گوناگونی برای ساده تر شدن ارایه این خدمات پا به عرصه ی ظهور گذاشت به عنوان مثال:اداره پست برای نامه‌رسانی، تلفن ثابت، تلگراف و فاکس برای ارتباط صوتی و اسناد، تلفن همراه و شبکه‌های کامپیوتری. فناوری اطلاعات با تاثیر و ورود خود  در هر کدام از این خدمات پایه، توانسته است که  نه تنها ارزش افزوده فراوانی را ایجاد کند، بلکه در مواردی خود تبدیل به یک خدمت پایه ای شود.

۴ـ ارزش افزوده در خدمات شهری: از جمله خدماتی که سازمان ها و ادرات به شهروندان ارایه می دهند خدمات شهری می باشد. این گونه خدمات نیز می توانند تحت تاثیر فناوری اطلاعات و ایجاد ارزش افزوده قرار گیرند برای مثال خدماتی که شرکت های مخابرات، شهرداری، فرمانداری، آتش نشانی،پلیس و بسیاری دیگر می تواند تحت تاثیر ارزش افزوده فناوری اطلاعات، کاملا به صورت مجازی ارایه شده و یک شهر واقعی را تبدیل به یک شهر الکترونیکی کند مثلا خدماتی همچون خرید اینترنتی بلیط، پرداخت اینترنتی قبوض، تبلیغات الکترونیک، خرید الکترونیک، پرداخت عوارض و مالیات اینترنتی تماما می تواند با فناوری اطلاعات ممکن شود.

خدمات ارزش افزوده می توانند در موضوعات مختلفی ارایه شوند

خدمات بانکی مبتنی برتلفن همراه

پرداخت و دریافت‌های مالی برروی تلفن همراه

تفریحات و سرگرمی‌ها بر روی تلفن همراه

تبادل موسیقی و تصاویر ویدئویی

امکان ضبط و نگهداری پیام‌ها در آرشیو

ارسال خودکار پیام تبریک روز تولد و مناسبت‌های مختلف

اطلاع‌رسانی شبکه‌های خبری و اجتماعی روی تلفن همراه

تبلیغات و اطلاع‌رسانی تجاری

ایجاد و گسترش شبکه‌های اجتماعی

مطلع شدن از وضعیت آب هوا، پرواز هواپیما و وضعیت ترافیک

ارسال گزارش‌های تخلفات رانندگی و…

تلویزیون و برنامه‌های نمایشی بر روی تلفن همراه

دریافت تصاویر ویدئویی درخواستی بر مبنای تقاضا

دریافت شبکه‌های تلویزیونی

برنامه‌های زنده و یا آرشیو تلویزیونی


در واقع خدماتی که بتوانند منجر به جذب مشترکین و پرداخت هزینه شوند می تواند جزیی از خدمات ارزش افزوده با شند که این موضوع می تواند از طرق مختلفی اتفاق افتد و تنها منحصر به تلفن های همراه نیست. از جمله راه های موثر دیگر برای ارایه خدمت ارزش افزوده استفاده از تلفن های گویا می باشد که به صورت مختصر به این مقوله می پردازیم

خدمات ارزش افزوده مبتنی بر تلفن گویا (IVR)

خدمات ارزش افزوده در این حالت به تلفن های گویایی گفته می شود که خدمات خاصی را به کاربران و مخاطبان خود ارایه می دهد به این ترتیب که با گرفتن شماره تماس مجموعه ای که این خدمت را بهینه سازی کرده است تعامل صوتی کاربر با سیستم تلفن گویا برقرار می شود و در هر مرحله با راهنمایی، از کاربر در خواست می شود تا کد خاصی را شماره گیری کند. به عنوان مثال در نظام بانکی از این خدمت برای ارایه خدمات بانکی استفاده می شود. به عنوان مثال با تماس با مرکز مربوطه که در اینجا بانک مد نظر ماست یک تعامل صوتی بین بانک و کاربر با سیستم تلفن گویا برقرار شده و کاربر می تواند پس از وارد کردن رمز تلفن بانک خود و شماره گیری کد های خاص از خدمات بانکی مانند مانده حساب، انتقال وجه، درخواست مسدود سازی حسابی خاص، پرداخت قبوض و بهره مند گردد

IVR مخفف عبارت Interactive Voice Response”   است که ترجمه لغوی آن پاسخ صوتی تعاملیمی باشد

فهرست